Pemulihan Semulajadi Untuk Melegakan Sembelit

Pemulihan Semulajadi Untuk Melegakan Sembelit

Ramai orang mengalami sembelit pada satu masa atau yang lain. Sembelit berlaku apabila seseorang itu tidak dapat untuk menghapuskan bahan-bahan buangan dari badan mereka atau tidak dapat untuk mempunyai apa-apa jenis air besar. Ada apa-apa beberapa faktor yang menyumbang kepada sembelit, punca utama walaupun tidak makan serat yang cukup makanan yang kaya. Unsur-unsur lain yang boleh menyumbang kepada sembelit yang berlebihan hasil tenusu dan cepat o makanan yang diproses. Tidak minum air yang cukup juga boleh menjadi faktor penyumbang. Di sini kita senaraikan 3 terbaik semua cara semula jadi anda boleh membantu menyembuhkan diri sembelit.

1. Fiber. Fiber adalah bahagian yang penting dalam diet manusia dan merupakan cara semula jadi untuk membantu anda dengan sembelit anda. Fiber melalui badan hampir tidak berubah dan memberikan pukal kepada najis anda membuat mereka lebih mudah untuk lulus.

Makanan yang kaya dengan serat ini termasuk seluruh biji. Buah-buahan dan sayur-sayuran juga merupakan sumber serat bersama-sama dengan nasi dan flaks biji coklat. Makanan tambahan serat juga boleh didapati di kaunter di kedai-kedai kesihatan banyak dan harus digunakan sebagai makanan tambahan untuk serat semula jadi, tidak pengganti.

2. Cecair. Apabila sembelit sentiasa memberi perhatian yang teliti kepada pengambilan harian anda cecair. Air adalah satu keperluan bukan sahaja untuk mengubati sembelit tetapi untuk badan yang sihat. Cecair mengawal pergerakan usus anda dan membuat ia lebih mudah bagi anda untuk lulus material.

Elakkan minuman seperti kopi, alkohol dan minuman ringan berkarbonat. Ini mempunyai kesan penyahhidratan tubuh dan tidak akan membantu dalam apa jua cara dengan sembelit.

3. Perangsang julap. Jangan biarkan nama pelik yang satu ini membuang anda di luar. Banyak teh herba dan berdiet dirujuk sebagai merangsang julap. Ia mengandungi herba seperti perkelahian, senna, buaya dan buckthorn. Sebahagian daripada ini terbukti ubat-ubat herba untuk sembelit dan dijual kepada lebih kaunter kerana hanya itu.

Ubat-ubatan ini perlu digunakan rawatan jangka sesingkat sembelit hanya sebagai pergantungan kepada mereka untuk mempunyai pergerakan usus yang sihat yang kerap boleh diperolehi. Secara umumnya herba ini tidak boleh digunakan lagi dari seminggu yang kecuali di bawah pengawasan perubatan. Berhati-hati menggunakan ini juga dinasihatkan sebagai lebih penggunaan teh ini boleh menyebabkan cirit-birit atau sukar tidur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar