Kegagalan jantung kongestif - Ayurveda Rawatan Herba

Kegagalan jantung kongestif - Ayurveda Rawatan Herba

Kegagalan jantung kongestif (CCF), juga dikenali sebagai kegagalan jantung kongestif, adalah suatu keadaan di mana fungsi jantung sebagai pam untuk menghantar darah yang kaya dengan oksigen kepada badan tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan badan. CCF boleh disebabkan oleh penyakit arteri koronari, tekanan darah tinggi, lama berdiri penyalahgunaan alkohol dan gangguan injap jantung. Keletihan; bengkak buku lali dan kaki atau perut; sesak nafas; kerap buang air kecil, terutama pada waktu malam; loya; sakit perut; dan selera makan menurun adalah tanda-tanda biasa keadaan ini.

Rawatan Ayurveda CCF bertujuan untuk meningkatkan kecekapan jantung, mengurangkan beban pada jantung dan mengambil apa-apa sebab-sebab yang mungkin boleh balik penyakit ini. Kecekapan jantung meningkat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Makar-Dhwaj- Ras, Shrung-Bhasma, Bruhat-Vat-Chintamani dan Abhrak-Bhasma. Penyakit arteri koronari, yang membawa kepada bekalan darah yang berkurangan kepada otot jantung, boleh diperbetulkan dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Triphala-Guggulu, Medohar-Guggulu dan Chandraprabha-Vati. Otot jantung yang lemah boleh diperkukuhkan menggunakan ubat-ubatan seperti Trayodashang-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Arjun (Terminalia arjuna), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Draksha (Vitis vinifera), Nimba (Azadirachta indica) , Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus), Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Ashwagandha (Withania somnifera) dan Naagbala (Grewia hirsuta). Gangguan injap jantung boleh sebahagiannya diperbetulkan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxadi-Guggulu, Sinhanaad-Guggulu, Dashmoolarishta dan Arjunarishta.

Ia adalah sangat penting untuk mengawal tekanan darah tinggi, kerana ini meletakkan tekanan berterusan pada otot jantung. Ubat-ubatan seperti Sarpagandha (Raulwofia serpentina), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Brahmi (Bacopa monnieri), Dhamasa (Fagonia cretica) dan Sutshekhar-Ras boleh digunakan untuk tujuan ini. Penyalahgunaan alkohol boleh membuat otot jantung lemah, dan juga menyebabkan kerosakan di dalam hati, dengan itu menyebabkan CCF. Ini boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Shankh-Vati, Bhunimbadi-Qadha, Kutki (Picrorrhiza kurroa) dan Sharpunkha (Tephrosia purpurea). Beban ke atas jantung boleh dikurangkan dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Qadha, Gokshuradi-Qadha, Yav-Kshar, Apamarga (Achyranthus aspera) dan Ikshumool (Saceharum officinarum).

Gabungan bijak ubat-ubatan Ayurvedic dengan itu boleh digunakan untuk mengawal CCF dan meningkatkan kelangsungan hidup keseluruhan pesakit terjejas dengan keadaan ini. Ia adalah penting untuk mengamalkan gaya hidup yang mencukupi pengubahsuaian untuk penyakit ini. Garam setiap hari dan pengambilan cecair perlu dihadkan. Senaman yang kerap secara sederhana memberi manfaat kepada CCF. A pantang lengkap dari alkohol dan merokok adalah penting untuk mengelakkan kerosakan yang lebih teruk kepada jantung. Tekanan perlu dikurangkan dengan mengamalkan teknik relaksasi yang sesuai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar