Teh hijau dan kunyit Mungkin Berguna Bagi Mereka Mengambil Dadah Anti-Kanser

Teh hijau dan kunyit Mungkin Berguna Bagi Mereka Mengambil Dadah Anti-Kanser

Jika anda akan menambah apa-apa kepada diet anda untuk menjadi lebih sihat, teh hijau dan kunyit adalah pilihan yang hebat. Dengan beralih daripada kopi untuk teh hijau dan menambah sedikit rempah kunyit untuk makanan anda, anda boleh melakukan tubuh anda perkhidmatan yang besar. Kedua-duanya mempunyai senarai panjang penghargaan apabila ia datang kepada kesihatan. Baru-baru ini, kedua-dua mereka berkata beberapa perkara baru untuk senarai mereka: mereka didapati untuk membantu mengekalkan tekanan darah yang normal, mengurangkan kerosakan sel jantung, dan mengurangkan kesan negatif daripada ubat anti-kanser dengan mengurangkan jumlah cardiotoxity terbentuk di dalam hati.

Sepanjang lima tahun yang lalu, profesor R Balaraman dan penyelidikan pelajar dari jabatan farmasi Michigan State University telah menjalankan kajian memberi tumpuan kepada mengurangkan kesan negatif bahawa ubat anti-kanser boleh mempunyai pada hati. Kajian ini memberi tumpuan kepada dadah doxorubicin anti-kanser, yang merupakan popular ubat anti-kanser yang diketahui boleh menyebabkan kegagalan jantung kongestif dengan penggunaan jangka panjang. Doxorubicin mendorong cardiotoxicity, yang boleh membawa maut.

Semasa pengajian, para penyelidik mendapati bahawa teh hijau dan kunyit meningkatkan tahap antioksidan di dalam hati, doxorubicin dikurangkan disebabkan radikal bebas, dan menyediakan kesan yang baik ke jantung. Mereka juga mendapati bahawa mereka dilindungi hati terhadap cardiotoxicity tanpa mengurangkan kesan-kesan anti-kanser doxorubicin dalam apa jua cara. Ini adalah berita baik untuk mereka yang mengambil ubat anti-kanser.

Vipin Dhote dan Balaraman menulis kertas kerja mengenai penyelidikan dan dibentangkan pada Persidangan India Farmakologi Masyarakat di AIIMS. Akhbar itu disambut dengan semangat yang banyak.

Walaupun ini adalah berita yang besar, tidak ada maklumat tentang berapa banyak teh hijau dan kunyit yang diperlukan untuk membantu melindungi jantung daripada kesan negatif daripada doxorubicin. Terdapat juga tiada muktamad mutlak bahawa teh hijau dan kunyit akan bekerja di dalam hati manusia - lagi. Para penyelidik bereksperimen dengan haiwan semasa pengajian mereka, dan ujian klinikal masa depan dengan manusia yang dirancang untuk masa depan.

Dalam pada itu, menikmati kunyit dalam makanan anda dan minumlah teh hijau untuk semua manfaat kesihatan yang mereka tawarkan di luar dan di atas melindungi hati daripada cardiotoxicity.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar