Mitral Stenosis - Ayurveda Rawatan Herba

Mitral Stenosis - Ayurveda Rawatan Herba

Stenosis mitral adalah penyempitan injap masuk ke dalam ventrikel kiri yang menghalang pembukaan yang betul semasa pengisian diastolik jantung. Demam reumatik adalah punca utama penyakit stenosis mitral. Sesak nafas pada usaha orang, batuk, berdehit, sakit dada, hemoptysis dan tanda-tanda kegagalan jantung kiri biasanya dilihat dalam stenosis mitral. Gejala biasanya bermula kira-kira 20 hingga 40 tahun selepas episod awal demam reumatik, kejadian yang tidak teringat dengan majoriti pesakit.

Rawatan Ayurveda stenosis mitral bertujuan untuk mengawal gejala, mencegah atau memperlahankan perkembangan penyakit dan merawat komplikasi. Ubat-ubatan seperti Shwas-Kuthar-Ras, Sitopaladi-Churna, Talisadi-Churna, Gojivhadi-Qadha, Ras-Sindur, Malla-Sindur, Sameer-Pannag-Ras, Som (Ephedra vulgaris), Kantakari (Solanum Xanthocarpum), Bruhat-Kantakari ( Solanum indicum), Karkatashrungi (Pistishia integerima), Kulingan (Alpimia lengkuas), Dhatura (Dhatura fastuosa), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Pippali (Piper longum), Kushtha (Saussurea Lappa) dan Pushkarmool (Inula racemosa) digunakan untuk merawat sesak nafas , batuk dan semput. Sakit dada dan kegagalan jantung boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi-Vilas-Ras, Shrung-Bhasma, Bruhat-Vat-Chintamani, Maha-Laxmi-Vilas-Ras, Arjunarishta, Drakshasav, Punarnava (Boerhaavia diffusa), Arjun (Terminalia arjuna) , Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Lashuna (Allium sativum), Guggulu (Commiphora mukul) dan Kutki (Picrorrhiza kurroa). Hemoptysis boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Kamdudha-Ras, Chandrakala-Ras, Vasa (Adhatoda vasaka) dan Naagkeshar (Messua ferrea). Anemia boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Mandur dan Lohasav.

Untuk mencegah atau melambatkan perkembangan penyakit, ubat-ubatan yang digunakan yang bertindak secara langsung pada injap mitral dan tendon hati-otot yang melekat padanya. Ubat-ubatan ini termasuk Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Laxadi-Guggulu, Shrung-Bhasma, Ras-Sindur, Asthishrunkhala (Cissus quadrangularis), Guduchi (Tinospora cordifolia), Musta (Cyperus rotundus), Kutaj (Holarrhina antidysentrica) , Draksha (Vitis vinifera) dan Nimba (Azadirachta indica). Di samping itu, ubat-ubatan seperti Suvarna-Bhasma, Abhrak-Bhasma dan Suvarna-Malini-Vasant diberikan dalam dos minit untuk meningkatkan tindak balas terapeutik ubat-ubatan lain dan mencegah kerosakan yang lebih teruk ke injap mitral.

Satu lagi aspek penting dalam rawatan adalah untuk mengelakkan komplikasi stenosis mitral, termasuk fibrilasi atrium, embolisme sistemik dan endokarditis berjangkit. Ubat-ubatan yang boleh digunakan untuk tujuan ini ialah: Sukshma-Triphala, Triphala-Guggulu, Amalaki, Trikatu (Tiga herba pedas), Kutki, Vish-Tinduk-Vati, Praval- Bhasma, Praval-Panchamrut dan Laxmi Vilas--Ras.

Campur tangan pembedahan diperlukan untuk pesakit dengan stenosis mitral yang teruk yang tidak mendapat manfaat daripada ubat-ubatan. Embolisme pulmonari adalah salah satu komplikasi yang serius stenosis mitral. Semua pesakit dengan stenosis mitral perlu berada di bawah penjagaan yang biasa dan penyeliaan Pakar kardiologi a.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar