Herpes zoster - Ayurveda Rawatan Herba

Herpes zoster - Ayurveda Rawatan Herba

Herpes zoster, yang juga dikenali sebagai 'kayap', adalah satu sindrom mempunyai ciri-ciri yang tidak terperi sakitnya, ruam Stomatitis unilateral, biasanya terhad kepada kawasan kulit yang dibekalkan oleh saraf tertentu. Herpes zoster biasanya disebabkan oleh pengaktifan semula virus cacar ayam, yang terletak tidak aktif dalam tunjang akar dorsal ganglia. Tanda-tanda biasa termasuk sakit di kawasan tertentu, diikuti dengan ruam yang beransur-ansur menjadi berjerawat dan kemudian keruping dalam tempoh 7 hingga 10 hari. Kesakitan biasanya digambarkan oleh pesakit sebagai pembakaran, berdenyut atau menikam, dan biasanya tahan sehingga 1 bulan. Beberapa pesakit mungkin umum gejala-gejala seperti sakit kepala, demam, kelesuan atau keletihan.

Rawatan Ayurveda herpes zoster adalah bertujuan untuk mengawal kesakitan, merawat gejala setempat dan mencegah komplikasi seperti neuralgia. Pada peringkat awal, apabila penyakit ini membentangkan dalam bentuk lepuh, salap yang mengandungi ubat-ubatan seperti Chandan (album Santalum), Saariva (Hemidesmus indicus), Usheer (Vetiveria zizanioidis) dan Haridra (Curcuma longa) digunakan di kawasan yang terjejas. Setelah kejatuhan lepuh dengan pembentukan ulser, salap yang mengandungi Haridra, Daruharidra (Berberis aristata), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) dan Mandukparni (Centella asiatica) digunakan pada kulit yang terjejas. Permohonan ini berterusan sehingga resolusi lengkap luka-luka.

Dalam usaha untuk mengawal kesakitan, ubat-ubatan seperti Triphala-Guggulu, Yograj-Guggulu, Kaishor-Guggulu, Sinhanaad-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras dan Vish-Tinduk-Vati digunakan. Ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan anti-virus yang pasti digunakan untuk mengawal virus herpes zoster. Ubat-ubatan ini termasuk Bhumiamalaki (Dukung anak), Yashtimadhuk, Manjishtha (Rubia cordifolia), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Tulsi (Ocimum sanctum), Bhrungraj (Eclipta alba), Amalaki (Emblica Officinalis) dan Kutki (Picrorrhiza kurroa). Herpes zoster sakit yang berlangsung selama lebih dari 1 bulan yang dipanggil sebagai pasca postherpetik neuralgia. Untuk mengelakkan komplikasi ini, ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani digunakan. Luka-luka herpes zoster yang tidak sembuh dengan mudah atau yang mempunyai kecenderungan untuk berlaku adalah penunjuk kepada status yang teruk imunisasi dikompromi seperti HIV. Dalam situasi ini, ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Bala (Sida cordifolia), Suvarna-Malini-Vasant dan Suvarna-Raj-Vangeshwar-Ras digunakan untuk meningkatkan status imun badan.

Dalam kebanyakan pesakit dengan herpes zoster, ruam biasanya menyelesaikan dalam masa 2 hingga 3 minggu. Ia adalah penting untuk mencegah selepas postherpetik neuralgia, terutama di kalangan pesakit tua yang lebih cenderung kepada komplikasi. Pesakit dengan penglibatan mata harus dirujuk kepada pakar mata untuk rawatan yang sesuai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar