Penggunaan kunyit dalam penyembuhan semulajadi Tarikh Kembali ke abad ke-1

Penggunaan kunyit dalam penyembuhan semulajadi Tarikh Kembali ke abad ke-1

Di India, penggunaan kunyit dalam penyembuhan semula jadi bermula sejak sekurang-kurangnya abad pertama. Ia mungkin telah digunakan sebelum itu, kerana ia mempunyai asal-usul dalam perubatan Ayurveda, yang pertama kali ditulis kira-kira dalam kitab suci agama Hindu, sejak SM alaf ke-2 atau pertengahan hingga lewat Zaman Gangsa.

Amalan Ayurveda agak maju untuk masa itu. Pengamal dapat melakukan pembedahan berjaya dan merawat pelbagai penyakit. Banyak alat-alat pembedahan yang digunakan hari ini di Barat diubahsuai versi yang digunakan di India. Pembedahan kosmetik telah yang dilakukan di India lama sebelum ia menuju ke dunia Barat.

Kepada masyarakat perubatan arus perdana, perubatan Ayurveda dianggap alternatif atau pelengkap. Untuk beberapa tahun, kaedah yang digunakan oleh pengamal perubatan tradisional itu dikategorikan bersama-sama dengan remedi kaum, dan kemudian dilupakan.

Berfikir bahawa mereka telah menjumpai sesuatu yang baru, University of Mississippi Medical Center memohon paten penggunaan kunyit dalam penyembuhan semula jadi. Paten itu telah diberikan, tetapi kemudian dibatalkan, selepas Majlis India Saintifik dan Penyelidikan Perindustrian dipertandingkan paten atas alasan bahawa rempah telah digunakan oleh pengamal Ayurveda selama berabad-abad.

Penilaian saintifik telah menunjukkan bahawa sebatian dalam akar atau rizom tumbuhan mempunyai ciri-ciri antibakteria, antioksidan, aktiviti anti-radang dan antiseptik. Sebatian utama dipanggil curcumin. Ia boleh digunakan dengan cara yang salah akan menggunakan salap antibiotik untuk menggalakkan penyembuhan dan mencegah parut. Ia telah diambil secara lisan untuk melegakan usus dan gangguan pencernaan lain.

Dalam kajian makmal, ia telah terbukti mempunyai kesan anti-kanser, tetapi untuk memberikan kesan ini, ia mesti memasuki aliran darah. Yang melampaui penggunaan kunyit dalam penyembuhan semula jadi. Para penyelidik telah mendapati bahawa makan sebanyak 10 gram rempah atau cabutan menyebabkan perubahan yang sangat sedikit dalam tahap serum darah curcumin. Ini adalah perkara-perkara yang ahli-ahli sains moden dapat mengukur pengamal purba tidak dapat.

Curcumin cepat dihina oleh asid perut untuk bentuk yang tidak boleh diserap ke dalam aliran darah. Pengeluar makanan tambahan yang mudah, dapat mengatasi ini dengan menambah lapisan perut untuk tablet yang mengandungi ekstrak. Lapisan yang melindungi curcumin daripada kerosakan. Ia dikeluarkan dalam usus atas, di mana ia boleh diserap ke dalam aliran darah.

Ia bukan hanya penggunaan kunyit dalam penyembuhan semula jadi yang telah menerima penilaian baru-baru ini. Ubat-ubatan tradisional, seperti gingko biloba, teh hijau, daun zaitun, marigold dan milk thistle, semua menerima kelihatan lebih dekat. Mengapa?

Telah diketahui bahawa keradangan kronik dan kerosakan radikal bebas adalah tanggungjawab utama untuk pembentukan tumor kanser. Tetapi, sintetik ubat anti-radang mempunyai kesan ke atas mana-mana daripada perkara-perkara. Mereka tidak dapat melindungi kita dari penyakit ini.

Anti-inflamasi mempunyai cukup kesan ke atas pengeluaran radikal bebas dan pengeluaran molekul radang yang bertanggungjawab untuk keradangan kronik. Sekarang anda tahu sedikit lebih lanjut mengenai penggunaan kunyit dalam penyembuhan semula jadi hari ini dan pada masa lalu, anda mungkin mahu mengetahui lebih lanjut mengenai makanan tambahan yang boleh mengurangkan risiko kanser anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar