Katarak - Ayurveda Rawatan Herba

Katarak - Ayurveda Rawatan Herba

Katarak perubahan dalam kejelasan kanta semula jadi dalam mata yang beransur-ansur mempersendakan kualiti visual. Lensa memainkan peranan penting dalam memberi tumpuan cahaya tanpa halangan ke atas retina yang terletak di bahagian belakang mata. Blok pembentukan katarak A yang penting dan memesongkan cahaya melalui lensa, menyebabkan gejala visual dan aduan. Pembangunan katarak biasanya satu proses yang berkaitan dengan usia kerana kehilangan protein dalam kanta. Sebab-sebab lain termasuk katarak pembedahan mata, radang mata, katarak kongenital, pendedahan kepada cahaya ultraungu yang berlebihan, kencing manis, merokok, dan penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti steroid, statin dan phenothiazines. Penglihatan kabur, masalah dengan silau, meningkat hampir rabun, dan penglihatan kadang-kadang dua kali adalah beberapa gejala katarak.

Rawatan konvensional untuk katarak adalah pembedahan bersama-sama dengan implantasi kanta tiruan. Setelah katarak telah membentuk, terdapat lagi tiada ubat secara saintifik terbukti yang boleh membersihkan katarak dan mengelakkan pembedahan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa ubat-ubatan Ayurvedic yang boleh diambil dalam usia yang awal untuk mencegah atau melambatkan pembentukan katarak masa depan. Ubat-ubatan tersebut boleh dibahagikan kepada dua kategori: ubat yang bertindak secara tempatan pada mata dan ubat-ubatan yang mempunyai kesan anti-penuaan umum pada seluruh badan.

Triphala (Tiga buah-buahan) adalah gabungan yang telah dicadangkan untuk mata dalam teks-teks Ayurvedik purba. Triphala terdiri daripada Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula) dan Behada (Terminalia bellerica). Triphala boleh digunakan dalam bentuk merebus untuk mencuci mata secara tetap, dan juga boleh digunakan sebagai ubat titis mata. Triphala-Ghrut adalah disyorkan untuk pengambilan oral secara jangka panjang untuk memperbaiki penglihatan di mata, menyembuhkan rabun malam dan mencegah penyakit-penyakit lain mata. Ubat-ubatan seperti Saptamrut-Loh, yang dinyatakan khas untuk mata, mengandungi Triphala sebagai bahan utama. Di samping itu, ubat-ubatan lain seperti Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Tulsi (Ocimum sanctum), Shatavari (Asparagus racemosus), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Patol (dioica Tricosanthe), Saariva (Hemidesmus indicus), Patha (Cissampelos pareira), Haridra ( Curcuma longa) dan Daruharidra (Berberis aristata) juga sangat berguna untuk mata. Jika digunakan dalam jangka masa yang lama, ubat-ubatan ini memelihara fungsi mata, mencegah degenerasi kanta, mencegah atau mengurangkan pengumpulan bahan buangan di dalam mata dan juga mencegah pembentukan kapilari yang tidak normal dalam retina, yang boleh membawa kepada pendarahan dan kerugian pramatang penglihatan.

Kategori kedua ubat-ubatan yang mempunyai anti-penuaan kesan umum pada tubuh adalah kumpulan ubat-ubatan yang dikenali sebagai 'rasayanas. Ubat-ubatan ini termasuk Ashwagandha (Withania somnifera), Guduchi (Tinospora cordifolia), Samudrashosh (Argyreia speciosa), Naagbala (Grewia hirsuta), Amalaki, Haritaki, Rasna (Pluchea lanceolata), Aparaajita (Clitoria ternatea), Mandukparni (Centella asiatica), Punarnava , Mudgaparni (Phaseolus trilobus), Mashparni (Teramnus labialis) dan Gokshur (Tribulus Terrestris). Ubat-ubat ini mencegah aterosklerosis dan dengan itu memastikan bekalan yang baik darah ke semua bahagian-bahagian badan. Mereka bertindak secara langsung pada setiap sel dalam tubuh dan membantu untuk mengekalkan persekitaran selular optimum. Ubat-ubatan ini bertindak ke atas organ-organ penting seperti jantung, paru-paru, buah pinggang, hati dan otak dan membantu untuk memastikan fungsi optimum organ-organ ini dan mencegah penuaan pra-matang. Kesan keseluruhan pada seluruh tubuh adalah untuk mengekalkan kesihatan dan untuk meningkatkan umur panjang, di samping memelihara fungsi semua organ-organ badan. Ubat-ubat itu bertindak pada mata juga, dengan mencegah atau melambatkan pembentukan katarak dan mengekalkan retina yang sihat.

Ini jenis pencegahan, terapi rasayan boleh digunakan oleh semua orang, tetapi ditunjukkan khas untuk orang-orang yang lebih cenderung kepada pembentukan katarak seperti orang yang mempunyai penyakit kardio-vaskular, pembedahan mata sebelum dan kencing manis. Ia juga penting untuk mengambil langkah-langkah pencegahan yang lain untuk mengurangkan pendedahan kepada faktor-faktor yang menggalakkan katarak, seperti memakai kaca mata hitam ketika keluar. Gaya hidup yang sihat dengan diet yang betul, senaman dan rehat, dan mengelakkan merokok dan alkohol juga banyak membantu dalam mencegah pembentukan katarak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar